Základní informace o mrtvém zubu

Opravdu, pořád jsem přemýšlela, co to znamená ten "mrtvý zub"? Vždyť je to přece jen kousek kosti ve vaší puse, neměl by mít život, přeci? Ale je to zajímavé, zuby nejsou jen bezduché kousky kosti. Jsou plné živých buněk, nervů a krevních cév. Když tyto živé části zemřou, zub se stává "mrtvým." Možná někteří z vás teď klepou na dřevo, aby se jim to nestalo, ale je důležité vědět, co to znamená a jak se s tím vypořádat. Můj manžel Antonín jednou měl mrtvý zub a teprve tehdy jsem pochopila, jak moc to může být nepříjemné. Ale nebojte se, máme zde moderní zubní medicínu a většinou se to dá řešit bez velkých komplikací.

Ošetření mrtvého zubu

A tak přicházíme k hlavnímu bodu naší diskuse - co se dělá s mrtvým zubem? Nic strašného, slibuji! Lékař si s vámi promoří všechny možné řešení a společně rozhodnete, co je pro vás nejlepší. Nejčastější metodou je endodontické ošetření, známější jako léčení kořenového kanálku, které je poměrně jednoduché a bezbolestné. Jde o proces, při kterém zubař odstraňuje mrtvou tkáň z nitra zubu, aby zabránil další infekci nebo šíření infekce, pokud už nějaká je. Následně vyčistí a vyplní kanálky a zakončí ošetření vložením korunky. Ale vždy záleží na konkrétním případu a podmínkách. Antonín měl nešťastně umístěný mrtvý zub a musel jít dokonce na operaci. Ale to je spíše výjimka než pravidlo.

Prevence před mrtvým zubem

Ale přece jen, některé věci můžeme udělat, abychom se vyhnuli mrtvým zubům. A není to nic ošemetného - prostě se jen starat o své zuby, jak bychom měli. Pravidelné čištění zubů, niťování a ústní voda jsou základ. Je třeba chodit i pravidelně k zubaři, protože i když se může zdát, že je všechno v pořádku, můžeme mít malou dutinu nebo prasklinu, které by mohly vést k větším problémům v budoucnu. Když se vám něco nezdá, neotálejte a zajděte k lékaři. Mějte na paměti, že prevence je vždy lepší než léčba. Antonín se to naučil tvrdým způsobem, když se po měsících odkládání návštěvy zubaře musel vypořádat se široce rozevřenou pusou a jehlou v ruce zubaře.

Život s mrtvým zubem

A co když máte mrtvý zub a nechcete ho ošetřovat? No, to je také možnost, ale ne doporučovaná. Mrtvý zub může způsobit celé spektrum problémů, od bolesti až po infekce, záněty nebo abscesy. Může to vypadat, že se nic neděje, ale pod povrchem může být situace vážná. Váš imunitní systém se snaží bojovat s infekcí, ale bez pomoci lékaře je to těžký boj. V nejhorším případě se infekce může šířit do ostatních částí těla a způsobit vážné zdravotní potíže. Takže, pokud máte mrtvý zub, nevahejte a zajděte k lékaři. Vím, že jsem se zde vrátila k tomu starému dobrému radovi "při pochybnostech se poraďte s lékařem", ale je to zkrátka proto, že je to pravda. Antonín by o tom mohl vyprávět spousty. Dokonce to už bere s humorem. Říká, že pokud máte mrtvý zub, můžete se těšit na to, že budete matkařen jak malé dítě, protože vás bude bolet otevřít ústa. No, to je možná jeho způsob jak se vyrovnávat s traumatem.